Dja temp kum sta pam screbé kel artige li, ma tud vez kum xinta pam pega nel ta bem um forte emoção ku ta bloquiam por causa di tanta frustração ku es tema ta causam, som comisa na pensa nel nta xinti lágrimas ku ganda cai, nha corasan ta pertam, i nta ser devastad pa um tristeza profunde. Ma nta atxa ma gossi é hora apropria pam screbé i pam pergunta: PAMOD KU DJENTS MAI KA KRE PAPIA KRIOL DI MAI?
Pamod ku sta papiad badiu li na Mai pa pessoas kum tem certeza ma si bai Praia uns 2 vez bai txeu? Pamod ku tcheu emigrants di Mai na Holanda em vez di papia Holandês ta papia sampadjude? Um pessoa prop flam ma kant el era criança al ta pensaba ma ta papiada só sampadjude na Hollanda, pamod emigrants ta binha ta papia só sampadjude.
Na nha último artige n´termina ku frase “um povo sem identidade é um povo sem voz”. Nos língua é um di kes nos identidade social mas forte pamod como Cabo Verdianes, nos sutak e expressões diferentes é kel fator essencial ku ta da cada ilha si prop identidade. Portant si nu ka papia kriol di Mai quem é nos? Mo ku nu ta ser obid si nu tem vergonha di fala nos prop dialete? Mo ku Mai ta bai pa frent si nu ka tem orgulhe di ser Maiense?
Um di kes motive ku djents Mai ta ser vist como “complexad” pa pessoas di ots ilhas é ixatamente pamod nu ka ta kre papia nos kriol hora ku nu sta ku djents di ot ilha, sempre nu ta submité à es i fala sis língua pás podé “intendend midjor”, pamod kus ka ta fala nos língua pa nu intendés midjor também?
Djam teve privilégio di viaja tcheu, morrá na tcheu lugares diferente, i djam convivé ku pessoas di tud ilha di Cabo Verde, mas nunca n´dixá di fala Mai i nu intendé companher sem nenhum problema. Mesme alguns pessoas di ot ilha dja costuma perguntam pamod ku djents Mai ka ta papia simé mi, pamod ku djents Mai ta papia badiu?
Bom, eis a questão. Ma na nha opinião nta atxa ma pove Maiense dja poi na cabeça ma kel kau li é “ka nada” ku nu tené vergonha papia kriol di li pa nu ka ser considerad di “nada” também. Ma nu tem ku pensa ma ser “nada” é ka associa ku bu identidade própria, ser “nada” é copia em vez di tem coragem di ser kel ki bó é. Kel noção di “nada” li sta apenas na nos mente, i el é um di kes barreras ku sta impidi pa nos ilha midjorá. Kre ou ka kre nos e di li dje e nu ta morré Maienses, terra di nos djents, terra di nos pais, portant pamod ka honra memória di nos antepassades?
Mesme kes pessoas ku nu ta fla ma é nos “representantes” ka sta papia kriol di Mai, kili é um di kes situação kum ka sabé sim debé ri ou txora. Mo ku bu podé representa um pove si bu ka ta identifica 100% ku kel pove, ou seja papia simé kel pove? Mo ku bu ta fla ma bu tem orgulhe di ser Maiense si bu ka kre papia simé um verdader Maiense? Kela simplesmente ka ta funciona.
Si nu odja, li na Mai tem tcheu pessoas di ot ilhas ku dja dura ta morra li ma nunca es ta dixa di papia sis kriol, enton pamod anos só bai Praia ou S. Vicent, as vezes só pa um semana, ta bem ta papia sis kriol? Alguém splikam pamod kel kuza la simplesment nka ta entendé.
Quadre formad Maiense é um grup ku ta causan txeu frustação, txeu di nos só tem um padaçe di papel ku ta fla ma nu ba xintá num escola kualker i tem resultad satisfatório na uns testes pa lá, as ta atxa superior pa papia kriol di Mai. Ma es ta diskiçe ki si gossi es sta na patamar di sucess, graças à pessoas dili ou seja sis mãe, pai, avó etc., ku ta papia kriol di li, portant kem é bó pa xinti kualker tip di superioridade i ka papia Djarmai?
Si nu continua ku kel kuza di ka papia nos kriol, dili uns temp el ta ser perdid na temp, i nu ta perdé nos identidade di vez, la dje nunca mas nu ka ta ser obid ou respetad pamod nu ta ser apenas um pove di imitasan i complex, nu ta ser um pove sem voz, sem orgulhe e sem dignidade.
Renato Cardoso, na si música legendária “Terra bo sabê”, fla “terra bo sabé k mestid um X tant pa cada homem vivé simé djent”. Embora kel “X” Cardoso kre flaba mas coisas materiais, li na Mai kel “X” ku nu mesté pa nu vive simé djent é TER ORGOLHE DI NOS MESME, TER FÉ NA NOS CAPACIDADE DI MIDJORÁ KUZAS, PRESERVA NOS IDENTIDADE, PAPIA NOS KRIOL SAB, KEL KRIOL DI INSPIRASAN, TEM KRIOL DI MORABEZA, KRIOL DI NOS DJARMAI.
Hélida Kaline Costa
Boaaaaaaaaaaaaaa ate kenfim um alguem dja poi dede na frida pamode ami kel dispreze total pa nos linga di Mai ta cavakiam cu nim nhos ca ta imagina.
ResponderEliminarAmi nha djarmai nta papial nande nbai tam txascam kem ntende ntende kem ca ntende al ba disarasca
Kaline bu referencia e bem questam di COMPLEXO pamode anos nu sta baxa cabesa nu sta preostra diante di baidu e sampadjudes moda cusa aes i superior a nos..ami djam fla nta rafla ami nca mas di cu ninguem ma ami tb ninguem i ca mas di cumi.
Lingua e um di kes vector mas importante cu ta difini e ta uni um pove mas infelizmente nu ca sta valoriza nos linga pa nu pol na pe di igualdade cu kezote, si bu faze um inkerito bu ta odja mo jovens di mai dja ca "badia" ote nim pe na bote ca poi te hoje...Paxenxaaaaaaaaaaa nu dixa di complexe nu papia nos mai, linga sabe linga doxe linga suave kel mas antigue ma sau inda, LITE JUBITE
.
Em ta perceb , artigo di Kaline… e ta fazem tcheu confusão asvez , hora kim odja alguém di Mai, ta fala criol di otos ilhas, cu alguém di Maio…
ResponderEliminarComo nu sabe, home sempre foi influenciad pa si meio, e munt bez ta influencia na si atos, por exemplo: Fala, habito, etc
E tem alguns pont, na nha ponto di vista em ta atxa, ma é compreensível…
Um exemplo, em tem um amigo, ki é emigrantes na Merca, muitas vez é tem tendência na usa palavras di crioulo di Fogo, e ate próprio inglês. Se calhar ta lebam a pensa: Nunca é ba Fogo, mo k ta papia crioulo di la, cu pronuncia e sotaque tão igual cu pessoas di djarfogo? Possível resposta, se calhar a es pergunta, é txeu convivência, cu pessoas di Djarfogo.
Também em ta entende na undi bu escrebe:
“… djam convivé ku pessoas di tud ilha di Cabo Verde, mas nunca n´dixá di fala Mai i nu intendé companher sem nenhum problema. Mesme alguns pessoas di ot ilha dja costuma perguntam pamod ku djents Mai ka ta papia simé mi, pamod ku djents Mai ta pap ia badiu?”
Nes ponto bus ta fla di experiencia própria, e em ta acredita, pamod abo é ca única.
Em ta acredita també ki maioria di Maiense, tem orgulho di si terra, língua, etc…
Um cusa ki nunca pode existi, é pessoa ta renega si Origem. Ta dixa di papia crioulo di Mai, di el pa el.
Enfim…È um assunto interessante ki ta da tcheu di papia…
Dery Spencer
é verdade. gosim ca sta flad "pantchol" cu "panthola" mas. até txeu espresam di mai sta cai na desuso.
ResponderEliminarcusa cu nu debé fazé é recolhé tud ques expresam e faze um compilaçam, pelo menos ta fica registad.
nsabe qui Lito sabé tcheu des.Ilda
Djents Mai tem kel mau vis li.
ResponderEliminarDery...pmd ku so djent Mai ku ta ser "influenciad" pa kriol di ot ilha? pmd ku hora ku djents di ot ilha li na Mai ka ta ser influencia pa nos kriol sime Kaline fla prop?
Nu ka gosta di di nos, ate djents di fora nu gosta di da mas valor ku dinos.
Jose Ramos
Dery...Ainda bem ku bu menta sobre Merca pmd n´vive la pa 8 ane, i npode splicau sobre la. Sime Jose fla djents Mai ta ser influenciad mut faxe dimas. Abo na Merca tem tcheu djents di Foge sem duvida ma djents di Brava, Santiage etc ka ta ser "influenciad" pa sis kriol, so djents Mai hora ku ba Merca ku ta fica ta papia ou Djarfoge ou badiu. Portant kel kuze di influencia di bu ambiente e verdade ate sert pont, ma ku djents Mai nta flau ku tud certeza ma tem a ver ku um sert complex.
ResponderEliminarTbm nka ta atxa ma maioria di djents Mai, especialment kes ku sta morra fora, tem orgulhe di nos kriol, i kili pmd si bu odja kel djents ku ka ta vive Mai, RARAMENTE (bom pelo menos na nha experiencia) es ka papia kriol di Mai ku pessoas di ot ilha.
P.S. nsta bem di Morrin pode fla gossi, na kuza di luta contra dengue,i nsta pediba uns informaçao pa um rapaz i al papia ku mi so badiu,i kel rapaz n´sabe ma nasce i kria na Morrin...triste go.
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ResponderEliminarÉ verdade q txeu vez na certes coisas nu ta influenciade um pok pa mei q nu ta vivé ma nka ta acredita ma lingua é um di kes aspects q nu ta dixa ser influenciad (ainda mas criol q tude caboverdianos ta intendé). É compreensivel q kem por exemple vivé longe d si terra natal txeu anes ta papia ta meté na mei expressao d kel lugar q bu sta ma kela ta dipendé di cada alguem també. Nta atxa ma na questão d fala criol pa bu ser influenciad pa bu fala criol d ote ilha é si bu kre. Sima kaline fla “li na Mai tem tcheu pessoas di ot ilhas ku dja dura ta morra li ma nunca es ta dixa di papia sis kriol” kela ntem exemple dent casa, nha pai por exemple k nta skece prope ma al ka nancé na mai tude kes anes na mai nunca al ka dixa di papia criol d si ilha nem sutake ka muda kes expressoes ke “basicos” q nu ta uza al ka ta fla nada keli é um exemplo pamode nem convivé q djents di ilha kel nancé al ka ta convivé txeu pelo contrario so q alguem d mai. Nta spera ma keli ka ta significa ma nos é mas fraque em terms d defendé nos proprio identidade.
ResponderEliminarGlobalização existi sim, nu ta vivé txeu d imigração sim mas kela ka significa ma nu tem q dixá perdé kes poks marcas q ta identificande.
Ticha
vejo aki komentarios k espelham uma liçao d moral, d patriotismo..
ResponderEliminaralgunx dizem k ha pessoas a falar «portukriolo«.. sinceramnet nau sei ond essa pessoa inventou a palavra..
eu axo k kada kual fala a lingua e/ou dialetos k bem intender.. eu p exemplo, falo «badiu« knd bem entender, falo «krioulo d djarmai« tb knd bem entender e falo o «portukriolo« (komo diz o outro) knd me apetce.. e tenho kuase a certeza k tenho orgulho d krioulo da nossa ilha mais d k mts k tao p´aí km liçoes d moral e d patriotismo..
a questao do ser ou do nau ser patriota, do ter komplexo d «inferioridad« da lingua ou do nau ter, nau tem nada a ver km o falar ou do nau falar a lingua da patria..
Este e o meu pnto d vista
saudaçoes
ass. EA
alguem ku ia tem um xis anos na PT , ia tem xis anos ta papia portugues na skola e nao só i normal ku ora ku ta papia criol u dixa scapa um xpressão em portugues ,kela ka signifika mo usa nega bu lingua ...
ResponderEliminarpor isso kela di fala «portukriol» al ta bai directamente pa kem ia tem dois dia li ki atcha ma si potrugues i midjor ku si criol...nes caso criol di mai...
N ca ta julga pessoas ki ta kre papia badiu ou sampadjud mas pelo menos es papial dret. Na Mai é verdade ki tem tcheu minis ta papia badiu. Kela talvez é forma kes ta xinti mas sabe des expressa.Tambe nu ta nota ki gossim li papia badiu é kuza mas di urban, mas moderno etc. Ntom é por isso ki ta parçem ma jovens ta preferi papia badiu. Infelizment es ta papial fede.
ResponderEliminarHélder Pinheiro
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ResponderEliminarlica npapia ku bo u flam «achas?»
ResponderEliminarbrincadera
lool
Sr.E.A. Flam pamode cu só djents mai cu podé fala badiu, sampadjude ou portucriol e nao o contrario? raramente bu ta odja um badiu ou sampadjude ta fala criol de mai pa nu podé intendés e pmd ki nós de mai nu ta fazé kelá... questao é complexos e vergonha e falta de orgulho... lingua é fonte de identificação de um pove e é por isso ki nu sta perdé identidade.
ResponderEliminarMai mesté sta na pel de cada um di sis fidje
PaixaoDiMaio
bem, sr paixao, vou lhe dar um exemplo, alem fronteira, k isso nau passa so n nossa ilha.. ká em pt vivi 1 ano km um açoriano num apartamento mas ele numka falava km o sotake k é karacteristiko dos açores.. mesmo para km os seus amigos/colegas açorianos cá no kontinent.. ele so falava km o sotake d la knd era km a sua mae..
ResponderEliminartb ka, uma kolega minha k e da boavista, nascido e criado , foi estudar pa ilha d svicent.. desd entao so fala o krioulo d svicent..
sao 2 exemplos mas podiam ser varios..
sr paixao, s os açores e ilha da boavista (e mais milhares d lugares ond s passa esse «fenomeno«) nau perderam as suas identidads nau e a nossa ilha k vai perder..
ent o sr paixao kontinua a axar k e um fenomeno exclusivo n nossa ilha??!!
ter uma patria n «pele« (komo diz o sr paixao) vai para alem da lingua, do dialeto ou do sotake..
Maio sempre!!
saudaçoe!!
ass. AE
oi A.E ,bu ka sta obrigad papia mai nau, sta flad na kistan di valorisa papiada di mai, bu tem razan papia alguen ta papia kel kul kre, abo i ka obrigad papia kriol di mai nau, so ki mi i ots minis ta da valor i ta difende nos papiada.
ResponderEliminaraaaaaaaiiiiiiiii,anos di mai no tem mau vise, ami por ex tem alguen li na PT ora kin ta papia kuel al ta flan man ka sabe fala nem skrabe kriol, so pmd nta fla i skrabe na kriol di mai, kili dja ka meste lenha na kosta, as ta faze di complex sima nha prima fla ne, li na PT i mxm kusa tem uns rantxi ki ta bem 2 dia papia i so portukriol inda badiu. kes la i lenha kis sta meste.
ResponderEliminarboa prima, manis djudju di karkabatxi ta fla"bom papia" i si prop ali dand brigonha, pa nu passa ta papia mai.
Lica buz komentarioz i sempr na um tom mut agrsiv(infelizment)...
ResponderEliminarp dscuti na kez tom la ka bu konta ku mi...
Ass EA
Sr. EA
ResponderEliminarna case di Mai, ka fala nos lingua tem um ligaçao direct ku kel idea di inferioridade, si bu pesquiça historia di Mai bu ta odja kel ligaçao la.
Helder...
pmd ku kel "modernismo" sta aconteçe so li na Mai? pmd ku djents di ot ilha ka ta dixa di papia sis kriol, i es sta desenvolve dum ritmo mut mas rapido ku Mai?
Kaline, n ta atcha ki kel modernismo di papia ca ta aconteçe so na Mai. Pessoas di Santantan por exemplo ta kre papia kel criol di Sanvicent. É triste di fla, mas tcheu camadas jovens ta kre copia habitos e tambem papiada di djents Praia(inferioridade). Es ta kre sigui kel desenvolviment di Praia i é clar ki muda manera di papia(sotacto) tambe ta bai djunt ku kel desenvolviment. Mas kela sta na mentalidade di cada pessoa. É ca kuza collectivo mas individual. Sime nha amigo Lite Jubite fla:ami nca mas di cu ninguem ma ami tb ninguem i ca mas di cumi. Ntom ami n ta continua ta ratxa nha Mai cru.
ResponderEliminarHélder Pinheiro
Bom BLa e mas bla, bla. Estou disposto a concordar com a Kaline e discordar do Helder e do Sr. EA. Vou dar-vos um Exemplo muito pratico: Todos nós Conhecemos o Odilio Neves na qual eu peço desculpas agora de referir o nome aqui. Conheço o Odilio Neves desde quando Ele pisou o Chão da Ilha do Maio e ja la vao se nao me engano mais de 14 anos e nunca ouvi Ele falar ou dar um sotaque do crioulo da Ilha do Maio. O outro exemplo tambem é a Avó da Ticha (IDA) aquela senhora ainda fala o crioulo da Boavista. Porque? Nao esqueceram o que sao deles e tem complexo de expressar nas suas linguas. Agora digam-me se nao tenho razão. As pessoas do Maio saiam para passar um fim de semana na cidade da Praia, regressa na segunda feira a falar BADIU, oque isso gente? DJENTS DI MAI TEM CONPLEXO DI PAPIÁ KRIOL DI DJARMAI, KA TEM MODERNINSMO KA TEM NADA EL TEM APENAS UM NOME "COMPLEXO" Desculpem esse meu comentario que parece mais um artigo.
ResponderEliminarUM ABRAÇO
JAILSON FREDERICO (Já di Niveth ku Djedje nisa
ps "Aquela senhora nao tem complexo de falar o seu crioulo da ilha boa vista" isso falatava no meu comentario"
ResponderEliminarJailson Frederico
Kaline sta coberta di razão.Totalmente.I nha pensament tb, ma tem um cusa: i ca so fla papia djarmai.É important tb screbé djarmai.I Kaline ta disculpam, ma al ca teve cuidad na kili cante al ta screbé es artig li, pmd tud nós sabé ki criol di mai ta usá tcheu acente, principalment na verbe ki ta cabá em "a" ou "e".I si nu repará na kel teste li, sta um bocade di palavras sem kelá, log ta ficá na badio.É só um repar.De reste, conteúdo sta brilhante.Como sempre partind di Kaline.Abraços
ResponderEliminarÉ bom ki nu abri um debate sobre kel cusa li.Ma ca nu squecé ma tem ots aspect ki ta interessá tb, como por exemple: pmd ki djents di mai ca ta reivindicá sis direit publicamente? pmd ki nu ca ta dixás kes guerrinha di mpd cu paicv di lade i nu djobé pes ilha?Enfim, tem n questões ki tené es ilha li cada ves mas atrase.Na nha modesta opinião ou nu ta mudá di metalidade ou nu sta condenade a vivé monte ane na kel situação li.Sta mesté um supermovimento djarmai sem cunhe politico pa da um sacudidela na mente des pove.I ca nu pensá ma é mpd ou paicv ki sta bem compone nós terra si nu ca cré mudá comportamente.Nhós pensá na kelá.Abraço. SILAS DI CADJETA
ResponderEliminarMalta nhos fala kriole di mai sin konplekse,pamode kriole di kes hotz Ilha hi ka mas mindjor kuh di nosse.Tanbe si nhos analiza ben nhos ta hodja ma kriole ta fika entre barlavente y sotavente,pa izenple nu ta fla vin kamin kabrite sime na barlavente,ikuante k'na reste di sotavete si n'ka sta inganade ta flade vinhu kaminhu kabritu,y puris k'nos di nu ka ten txeu prublema di konprende kriole di tude kabeverde.Tanbe n'obi ta flade k'tive grade diskusan na asunte di ofisializasan di linga kabeverdiane, pa kaba tude es gera pove kabeverde debeba skudjiba kriole di mai kome linga ofisial di kabeverde.
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